Advanced Television

Sky Italia v Gore spat over Current

May 20, 2011

Former US Vice President Al Gore’s Current TV cable network has claimed Rupert Murdoch’s Italian satellite TV company dropped the network in Italy because it hired liberal politics news anchor Keith Olbermann.

News Corp, which controls Sky Italia, has said its dispute with Current Italy had nothing to with politics and is purely about money. It said Current had asked Sky Italia to double the carriage fee.

But Current Executive Vice Chairman Joel Hyatt said that Current Italy had asked Sky to raise its carriage by 2 euro cents per subscriber — around 33 per cent — in line with an increase in viewer ratings in 2010.

Hyatt said he had amicable early talks with Sky Italia CEO Tom Mockridge over reaching a deal in time for a May 7th deadline, when its previous agreement expired.

“We were told by a very senior News Corp source that the order came from New York because we had hired Olbermann,” said Hyatt.

Gore is currently in Italy and has appeared on talk shows and is speaking out against the decision, according to a Current TV spokeswoman.

Sky Italia and News Corp said in separate statements that Current TV’s viewer figures had been falling, meaning it could not justify much higher fees.

“Current TV asked Sky Italia for double the carriage fee when prime-time viewing had fallen by 40 percent in the past year,” said the News Corp statement. “Sky Italia’s offer was in line with the market and reflected the performance of the channel. It had nothing to do with politics.”

A former sportscaster for Murdoch’s Fox and ESPN, Olbermann often took aim at conservative politicians and had a long-running dispute with News Corp’s Fox News.

Categories: Articles, Business, Cable, Pay TV, Policy